Yrityksen parhaat tavat tehdä uusasiakashankintaa
Yksikään yritys ei pysy pystyssä ilman asiakkaita
Aina asiakkaat eivät kuitenkaan löydä yrityksen tuotteita tai palveluita itse, vaan useimmiten heitä pitää aktiivisesti houkutella. Yrityksen parhaat myyntikanavat riippuvat pitkälti sen tuotteista tai palveluista, kohderyhmästä ja budjetista. Listasimme erilaisia ja eri budjetille sopivia tapoja saada uusia asiakkaita. Poimi omalle tuotteellesi tai palvelullesi sekä budjettiisi istuvat tavat ja tartu toimeen.
Suoramarkkinoinnilla suoraan asiaan
Suoramarkkinointi tarkoittaa suoraa yhteydenottoa potentiaalisiin asiakkaisiin, kuten sähköpostimarkkinointia tai puhelinmarkkinointia. Molemmat voivat olla tehokkaita tapoja tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.
Puhelinmarkkinointi eli telemarkkinointi tarkoittaa sellaisten asiakkaiden kontaktointia, jotka eivät välttämättä etukäteen tiedä sinusta mitään. Telemarkkinointi on usein tehokasta myös aktiivisille ja passiivisille asiakkaillesi. Kylmäsoittaminen on soittamista uusille asiakkaille. Se vaatii aktiivista otetta, sillä suuri osa asiakkaista jää todennäköisesti tavoittamatta, eivätkä kaikki hyvästä tuotteesta huolimatta halua ostaa. Kylmäsoiton tavoitteena on yleensä myydä tuote puhelimessa tai varata tapaaminen, jossa asiakas kuulee palveluistasi lisää.
Kylmäsoittojakaan ei kannata harrastaa summamutikassa, vaan miettiä kohderyhmä tarkasti. Jos kohderyhmääsi ovat esimerkiksi toiset pk-yritykset, jotka toimivat Uudellamaalla, voit ostaa yhteystiedot numeropalvelusta.
Mieti aina tarkasti, mitä aiot kohderyhmälle tarjota ja muista, ettei kukaan halua kuunnella myyjän minuutteja kestävää monologia.
Joskus voi olla fiksua ostaa kylmäsoittopalvelu siihen erikoistuneelta yritykseltä ja keskittyä itse asiakkaiden tapaamiseen.
Sähköpostimarkkinointi on henkilökohtainen ja kustannustehokas keino tavoittaa oma kohderyhmä. Sähköpostimarkkinointi on yleensä tehokkainta silloin, kun asiakkaat ovat omasta tahdostaan tilanneet yrityksen uutiskirjeen – näin ne eivät päädy roskapostien sekaan.
Sähköpostimarkkinointi edellyttää huolellista suunnittelua. Esimerkiksi kanta-asiakkaille lähtevä uutiskirje voidaan toimittaa viikottain tai kuukausittain ja jokaiseen uutiskirjeeseen on keksittävä mielenkiintoista sisältöä.
Erityisen suosittua sähköpostimarkkinointi on verkkokauppiaiden keskuudessa, koska uutiskirjeeseen voidaan lisätä suora linkki kauppaan. Näin pystyt myös seuraamaan, kuinka moni uutiskirjeen avaajista lopulta tarttui tarjoukseen.
Valjasta verkkokauppasi myymään
Soveltuvatko tuotteesi tai palvelusi verkkokauppaan? Ehkä, sillä verkossa myydään lähes kaikkea valmennuksista ruokaan ja konsultoinnista lakipalveluihin.
Verkkokauppa on nykyään yksi tehokkaimmista myyntikanavista. Se mahdollistaa yritykselle mahdollisuuden myydä tuotteitaan ympäri maailmaa ja tavoittaa suuren asiakaskunnan. Verkkokauppaan investointiin kuuluu yleensä verkkokaupan perustaminen ja ylläpito, maksujen vastaanottaminen, postituksen ja logistiikan hallinta sekä markkinointi. Yhdistä verkkokauppaan sähköpostimarkkinointia, joka tuo tehoa myyntiin.
Myymälällä voi olla iso merkitys
Perinteinen fyysinen myymälä on edelleen tärkeä myyntikanava, joillekin jopa se ainoa. Myymälän avulla yritys voi tarjota henkilökohtaista palvelua ja asiakaskokemuksen, joka auttaa luomaan asiakasuskollisuutta. Jotkut tuotteet yksinkertaisesti vaativat, että niitä pääsee koskettamaan, katsomaan tai kokeilemaan ennen ostopäätöksen syntymistä.
Sosiaalinen media tarjoaa lukemattomasti vaihtoehtoja myynnille
Sosiaalinen media on tehokas myyntikanava, joka mahdollistaa yritykselle suoran vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Yritys voi käyttää sosiaalista mediaa mainostamiseen, asiakaspalvelun tarjoamiseen, sekä tarjota asiakkaille tietoa ja ohjeita.
Somemarkkinointi voi olla henkilökohtaiselta vaikuttava keino tavoittaa oma kohderyhmä, sillä somekanavissa näkyvyyttä ostaessaan voi aina valita tarkkaan, kuka mainoksen näkee. Voit olla itse aktiivinen somekanavien päivittäjä, jolloin omat seuraajasi antavat sinulle näkyvyyttä ilmaiseksi. Jos sen sijaan haluat tavoittaa laajemman joukon asiakkaita, kannattaa varautua maksamaan somemainonnasta.
Somessa voit esimerkiksi nostaa postauksiasi paremmin näkyviin tai lisätä somevirtaan mainoksen, jonka linkki johtaa verkkosivuillesi. Voit myös tehdä kaupallisia yhteistöitä vaikuttajien kanssa esimerkiksi lähettämällä heille tuotelahjoja näkyvyyttä vastaan.
Hyödynnä kumppanuuksia
Kumppanuuksien hyödyntäminen tarkoittaa yhteistyötä muiden yritysten tai jälleenmyyjien kanssa. Tämä voi olla tehokas tapa laajentaa asiakaskuntaa ja tavoittaa uusia markkinoita. Yritys voi esimerkiksi tarjota tuotteitaan toisen yrityksen verkkokaupassa tai myymälässä.
Verkkomainonta
Verkkomainonta tarkoittaa mainontaa eri verkkosivustoilla tai hakukoneissa. Se mahdollistaa yrityksen tavoittaa suuren yleisön nopeasti ja tehokkaasti. Verkkomainonta vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua ja kohdistamista, jotta se olisi tehokasta.
Muutamia esimerkkejä verkkomainonnasta:
Hakukonemainonta (SEM): Mainostajat voivat ostaa mainosnäyttöjä hakutulossivuilla, jotta heidän verkkosivustonsa näkyvät hakutulosten joukossa. Esimerkiksi Google Ads on yksi suosituimmista hakukonemainonnan alustoista.
Jos sinulla on paljon kilpailijoita, hakukoneoptimoinnilla voit erottua eduksesi. Esimerkiksi, jos potentiaalinen asiakas kirjoittaa hakukoneeseen ”kotisiivous Uusimaa”, ovat ensimmäiset hakutulokset aina etulyöntiasemassa.
Hakukoneoptimointia voi tehdä itse, mutta tämäkin on yksi niistä asioista, jotka kannattanee jättää ammattilaisten harteille ja keskittyä itse ydinosaamiseensa.
Sosiaalisen median mainonta: Mainostajat voivat ostaa mainosnäyttöjä eri sosiaalisen median kanavilla, kuten Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Mainokset voivat näkyä käyttäjien uutissyötteessä tai profiilin yhteydessä.
Display-mainonta: Tämä tarkoittaa mainosten näyttämistä verkkosivustoilla eri mainosmuodoissa, kuten bannereissa, pop-up-ikkunoissa ja videomainoksissa. Mainostajat voivat ostaa mainosnäyttöjä eri verkkosivustoilta, jotka ovat suosittuja heidän kohdeyleisönsä keskuudessa.
Printtimainonta
Printtimainonnaksi kutsutaan esimerkiksi sanomalehti-ilmoituksia. Voit ostaa sanomalehden etusivun tai paikallislehden aukeaman ja kertoa yrityksestäsi. Myös pienempi mainos toimii varmasti.
Printtimainonta voi olla kustannustehokas, kunhan tunnet yleisösi ja tiedät, mikä printtituote heidät tavoittaa.
Radio- ja televisiomainonta
Radio- ja televisiomainonta vaatii usein melko suuren rahallisen panostuksen, sillä mainostilan lisäksi tulee maksaa myös mainoksen tekemisestä. Jos kohderyhmääsi ovat esimerkiksi rekkakuskit, saattaa radiomainonta osoittautua hyvinkin tehokkaaksi keinoksi herättää kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Televisiomainonnalla puolestaan on mahdollista tavoittaa valtakunnallisesti valtava joukko ihmisiä.
Messut
Oman toimialan messuille osallistuminen on hyvä tapa päästä suoraan keskustelemaan asiakkaiden kanssa. Messuja järjestetään jatkuvasti ympäri maailmaa ja messut voivat olla myös luonteva askel kohti kansainvälistymistä.
Messuille osallistuvan yrityksen kannattaa miettiä tarkasti, miten asiakkaita lähestytään. Usein kaikista paras keino on kerätä asiakkaiden yhteystietoja, jotta pääset olemaan yhteydessä heihin sitten, kun messuhumusta on toivuttu. Mieti kuitenkin tarkasti, miten juuri sinun yrityksesi jää asiakkaan mieleen pidemmäksi aikaa, koska vaikka et pääsisi suoraan juttusille messuvierailijoiden kanssa, he voivat muistaa hienon messuosaston, näyttävän logon tai mieleenpainuvan sloganin.
Ansaittu medianäkyvyys
Ansaituksi medianäkyvyydeksi kutsutaan riippumattoman, kolmannen osapuolen, esimerkiksi sanomalehden, yrityksestäsi julkaisemaa juttua. Usein etenkin paikallislehdet julkaisevat matalalla kynnyksellä uutisen, kun paikkakunnalle tulee uusi yrittäjä.
Aina toimittajat eivät kuitenkaan itse ymmärrä, mikä yrityksessäsi on erityistä, joten lehdistölle voi antaa valmiita ideoita kirjoittamalla lehdistötiedotteen.
Voit kertoa lehdistötiedotteessa ainoastaan siitä, että yrityksesi on avattu, mitä tarjoat ja missä yrityksesi sijaitsee. Mitä paremmin osaa tuoda omia kilpailuetujasi esille, sitä todennäköisemmin toimittajatkin kiinnostuvat.
Lehdistötiedotteen voi kirjoittaa itse ja toimittaa itsenäisesti sähköpostilla lähistön lehtiin. Useimmiten kannattaa kuitenkin kääntyä ammattilaisten puoleen.
Verkkosivut
Verkkosivut ovat tämän päivän puhelinluettelo. Pidäthän siis huolta siitä, että yrityksesi verkkosivut ovat aina ajan tasalla, että ne toimivat nopeasti, että sivustojen otsikoissa ja sisällöissä on riittävästi avainsanoja, jotka auttava löytämään yrityksesi ja että sivusto on rakennettu teknisesti oikein.
Asiakashankinnassa ei kannata turvautua vain yhteen keinoon
Lista asiakashankinnan keinoista voisi jatkua vielä pitkään, sillä asiakkaita voi lisäksi hankkia esimerkiksi verkostoitumalla hyvin, kadunvarsimainonnalla, äänimainonnalla sekä tietenkin puskaradiolla.
Lisäksi on hyödyllistä kokeilla uusia myyntikanavia, kuten esimerkiksi podcasteja, webinaareja tai chatbotteja, jotka ovat nousseet suosituiksi viime vuosina. Uusien kanavien kokeilu voi auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan ja tavoittamaan uusia asiakkaita.
Ei kannatakaan turvautua vain yhteen tapaan hankkia asiakkaita, vaan valita pari–kolme itselle sopivaa tapaa. Koska asiakkaita aina myös poistuu, on yrittäjän hankittava jatkuvasti uusia asiakkaita. Aktiivisella asiakashankinnalla pidät huolen siitä, että myyntiä tulee tasaisesti ympäri vuoden, eikä koko myynti ole kanta-asiakkaiden varassa.
Voit siis samaan aikaan panostaa esimerkiksi kylmäsoittoihin, somemarkkinointiin sekä hakukoneoptimointiin.
Niin kuin yrittämisessä aina, vain kokeilemalla selviää, mikä on sinun yrityksellesi paras keino hankkia asiakkaita. Jokaisen asiakashankintatoimenpiteen tuloksia kannattaakin seurata aktiivisesti, jottet turhaan panosta johonkin sellaiseen, jonka tulokset jäävät laihoiksi.
Tutustu Broaden akatemiaan!
Broaden akatemia on jokaisen yrittäjän tietopankki, josta löydät kattavasti käytännön tietoa kaikkeen yritystoiminnan kasvuun ja pyörittämiseen liittyen. Broaden akatemia on maksuton ja aina käytettävissäsi, sinua ja yritystäsi varten.
Uuden yrittäjän muistilista
Mitä kaikkea tulee tehdä ennen kuin yritys voi hankkia ensimmäisen asiakkaan? Laadimme listan asioista, joihin kannattaa tutustua, kun suunnittelet yrityksen perustamista.
Testaa millainen yrittäjä olet
Mikä on yrittäjäprofiilisi?
Oletko harkinnut uraa yrittäjänä? Tee lyhyt testi ja selvitä, millainen yrittäjä olet!
Yrittäjän sanasto
Miten lasketaan ROI? Mikä se on? Entä mitä tarkoittikaan hissipuhe? Työelämässä törmää mitä ihmeellisimpiin termeihin ja käsitteisiin. Teemme ne kaikki sinulle tutuksi!